Ağızda Tükürük Birikmesi Neden Olur? | MetcoDental
Ağızda Tükürük Birikmesi Neden Olur?

Yetişkin bir birey günde ortalama bir, bir buçuk litre kadar tükürük üretir. Çoğu zaman bu tükürüğü fark etmeden yutarız. Uyurken yastığınızda biraz tükürük birikmesi normal olabilir, ama bu her zaman oluyorsa ya da ağzınızda aşırı tükürük biriktiğini hissediyorsanız vücudunuz aşırı tükürük üretiyor olabilir. Peki vücut neden fazla tükürük üretir?

1-Asit Reflüsü
Ani tükürük artışı ile birlikte ağzınızda ekşi bir tat, mide yanması ve ağız kokusu gibi belirtiler de varsa, reflü olup olmadığınızı anlamak için doktorunuza danışabilirsiniz.

2-Alerji
Eğer alerjiniz varsa, ağzınızdaki alerjiyi tahriş edici maddeye karşı aşırı tükürük üretiyor olabilirsiniz. Bu yüzden özellikle geceleri salyanız olabilir.

3-Diş Sağlığındaki Sorunlar
Aşırı tükürük üretiminde ilk akla gelen nedenlerden biri de diş sağlığındaki sorunlardır. Ağızdaki enfeksiyon, tükürük bezlerinin daha fazla tükürük üretmesine neden olur. Ağızdaki çürükler, hipersalivasyonun en önemli gerekçeleri arasındadır. Takma dişler ya da periodontal hastalıklar nedeniyle de tükürük birikmesi yaşanabilir.

4- Kötü Ağız Hijyeni
Kötü ağız hijyeni sonucunda diş çürümesi ve diş eti hastalıkları ortaya çıkar. Bu enfeksiyonlarla mücadele etmek için vücut tükürük üretimini artırır. Dişleri düzenli fırçalama, diş ipi kullanma alışkanlığı edinme gibi önlemler alabilirsiniz.

5-Kullanılan İlaçların Yan Etkileri
Tükürük bezleri, parasempatik sinir sistemi tarafından kontrol edilir. Bu sistemi çalıştıracak herhangi bir ilacın yan etkisi olarak ağızda fazla tükürük birikmesi oluşabilir.

6-Çevredeki Kimyasalların Etkisi ve Zehirlenme
Bazen çevrede bulunan kimyasallar da ağızda fazla tükürük birikmesine sebep olur. Böcek ısırıkları, yılan zehiri ve zehirli mantarlar gibi toksinlere maruz kalmak da tükürüğün fazla üretilmesini ve ağızda birikmesini tetikler. Cıva, böcek öldürücüler, temizleyici kimyasallar da benzer sonuçlar üretebilir.

7-Tıbbi Durumlar
Boğaz ağrısı, bademcik iltihabı gibi hastalıklar, ağızda fazla tükürük birikmesine neden olabilir. Serebral palsi, Parkinson, fasiyal sinir felci, felç, ALS gibi hastalıklarda da benzer durumlar yaşanabilir.

Aşırı Tükürük Nedeniyle Ne Zaman Doktora Gidilmeli?

Bir süredir aşırı tükürük üreterek salya akması gözlemlediyseniz, başka ciddi semptomlar da varsa doktorunuza danışmalısınız.

Hamilelik Döneminde Aşırı Tükürük Birikmesi Oluşur mu?

Hamilelik döneminde aşırı tükürük birikmesi meydana gelebilir. Aşırı tükürük, genellikle hamileliğin ilk üç ayında görülür, daha sonra düzelir. Ancak doğuma kadar devam ettiği nadir durumlara da rastlamak mümkündür. Hamileliğin ilk aylarında yaşanan hormonal değişiklikler, ağızda tükürük birikmesine neden olabilir. Hamilelikteki mide bulantısı hissi nedeniyle bazı kadınlar daha az yutkunur. Bunun sonucunda ağızda tükürük birikebilir.

Hamilelik sırasında oluşan aşırı tükürük bebekle ilgili bir komplikasyon riski oluşturmaz. Fakat tükürüğün miktarına bağlı olarak yaşam kaliteniz etkilenebilir. Örneğin sürekli yutkunmaya çalışmak sosyalleşmenizde sıkıntı yaratabilir, ya da daha fazla tükürdüğünüz için tükürük bezleriniz şişebilir. Bu durumu doktorunuza danışabilirsiniz.

Aşırı Tükürük Nasıl Tedavi Edilir?

Ağızda tükürük birikmesinin tedavisi, genel sağlık durumunuz ve vücudunuzda oluşan diğer semptomlara bağlıdır. Bu tedaviler, diş hekimleri, nörologlar ve konuşma terapistleri gibi farklı tıp uzmanları tarafından gerçekleştirilir. Tedavi yöntemleri arasında konuşma ve yutma terapisi, ilaçlar, botoks, ağız protez cihazı kullanımı gibi yeni yaklaşımlar da yer almaktadır.
Aşırı tükürük üretimi ve birikmesi rahatsız edici bir durumdur. Bu nedenle mümkün olan en kısa sürede doktorunuzdan ya da diş hekiminizden randevu alarak bir tedavi planı oluşturmalısınız.

Bilmeniz Gerekenler

Eğer ağızda tükürük birikmesi hafif bir vakaysa, bol su içerek, midenizi bulandıran durumlardan kaçınarak, ağız hijyeninize özen göstererek, kullandığınız reçeteli ilaçlarla bağlantılı olup olmadığını araştırarak ilk adımları atabilirsiniz.

Unutmayın, 1991 yılından beri tüm Türkiye’ye diş sağlığı ile ilgili cihaz ve sarf malzemeleri temin edip, satış öncesi ve sonrası her süreçte destek veren Metco Dental, Dünya’nın Bir Numaralı markalarıyla diş hekiminizin en büyük destekçisidir.

Danışmak istediğiniz tüm konularda; metco@metcodental.com adresine mail atabilir veya 0216 345 7424 numaralı telefonu arayarak bilgi alabilirsiniz.