Gömülü Yirmi Yaş Dişi Nedir Ve Nasıl Tedavi Edilir? | Metco Dental
Gömülü Yirmi Yaş Dişi Nedir Ve Nasıl Tedavi Edilir?

Yirmi yaş dişleri ağızda çıkan (içerden gelen) son yetişkin dişlerdir. Çoğu insanın ağzının arkasında dört adet yirmi yaş dişi bulunmaktadır - ikisi üstte, ikisi ise alttadır.

Gömülü yirmi yaş dişleri ağrıya, diğer dişlerde hasara ve diğer diş problemlerine neden olabilir. Bazı durumlarda, gömülü yirmi yaş dişleri belirgin veya ani sorunlara neden olmayabilir. Ancak temizlenmesi zor olduğu için diş çürümesine ve diş eti hastalığına diğer dişlere göre daha yatkındırlar. Ağrıya veya diğer diş komplikasyonlarına neden olan gömülü yirmi yaş dişleri genellikle çekilir. Bazı diş hekimleri ve ağız cerrahları, gelecekteki sorunları önlemek için semptomlara neden olmayan gömülü yirmi yaş dişlerinin de çekilmesini önerir.

Teşhis

Diş hekiminiz veya ağız cerrahınız, yirmilik dişlerinizin etkilenip etkilenmediğini veya sorunlarınıza başka bir durumun neden olup olmadığını belirlemek için dişlerinizi ve ağzınızı değerlendir. Bu tür değerlendirmeler tipik olarak şunları içerir:

• Diş semptomlarınız ve genel sağlığınız hakkında sorular
  • Dişlerinizin ve diş etlerinizin durumunun incelenmesi
  • Gömülü dişlerin varlığının yanı sıra diş veya kemikteki hasar belirtilerini ortaya çıkarabilen diş röntgeni

Tedavi

Gömülü yirmilik dişlerinizin tedavisi zorsa veya cerrahi riskleri artırabilecek tıbbi durumlarınız varsa, diş hekiminiz en iyi tedavi yöntemini tartışmak için muhtemelen bir ağız cerrahına görünmenizi isteyecektir.

Asemptomatik yirmilik dişlerin yönetimi

Gömülü yirmi yaş dişleri semptomlara veya belirgin diş problemlerine neden olmuyorsa, asemptomatik olarak adlandırılırlar. Asemptomatik gömülü yirmi yaş dişlerinin nasıl tedavi edileceği konusunda diş hekimleri camiasında bazı anlaşmazlıklar mevcuttur. Bu konuyla ilgili araştırmalar, bir stratejiyi diğerine güçlü bir şekilde tercih etmemektedir.

Bazı diş hekimleri ve ağız cerrahları, gelecekteki olası sorunları önlemek için asemptomatik yirmi yaş dişlerinin çekilmesini önermektedir. Bazı argümanlar bulunmaktadır ve onlar şöyledir:

• Semptomsuz yirmi yaş dişleri hastalıklı olabilir.
  • Dişlerin çıkması için yeterli alan yoksa, onlara ulaşmak ve düzgün bir şekilde temizlemek genellikle zordur.
  • Yirmi yaş dişleriyle ilgili ciddi komplikasyonlar genç erişkinlerde daha az görülür.
  • Prosedür daha zordur ve özellikle yaşlı yetişkinler arasında yaşamın ilerleyen dönemlerinde komplikasyonlara neden olma olasılığı daha yüksektir.

Diğer diş hekimleri ve ağız cerrahları daha tutucu bir yaklaşım önermektedir. Şunları belirtirler:

• Gömülü yirmi yaş dişlerinin genç erişkinlikte sorun yaratmamasının daha sonra sorunlara yol açacağına dair yeterli kanıt yoktur.
  • Prosedürün masrafı ve riskleri, beklenen faydayı haklı çıkarmaz.
  • Tutucu bir yaklaşımla diş hekiminiz dişlerinizi çürük, diş eti hastalığı veya diğer komplikasyonlar açısından izleyecektir. Sorun çıkarsa dişin çekilmesini önerebilir.

Ameliyatla alınması

Ağrıya veya diğer diş problemlerine neden olan gömülü yirmi yaş dişleri genellikle cerrahi olarak çıkarılır (çekilir). Bir yirmilik dişin çıkarılması genellikle aşağıdakiler için gereklidir:

• Yirmi yaş dişlerini içeren enfeksiyon veya diş eti hastalığı (periodontal hastalık)
  • Kısmen çıkmış yirmi yaş dişlerinde diş çürüğü
  • Yirmi yaş dişlerini içeren kistler veya tümörler
  • Komşu dişlere zarar veren yirmi yaş dişleri