Ağız Kuruluğu Xerostomia Nedir? | Metco Dental Blog
Ağız Kuruluğu, Xerostomia Nedir?

Ağız kuruluğu ağız içinde tükürük salgılama işlevinin azalması ile ortaya çıkar. Tıp dilinde ağız kuruluğu için “xerostomia” terimi kullanılmaktadır. Ağız kuruluğu, ağzımızın alışılmadık şekilde kuru olmasıdır. Devam ettiğinde sıkıntıya yol açan yaygın bir problemdir.

Ağzımızda birden fazla tükürük bezesi bulunmaktadır. Tükürük bezlerinin salgıladığı tükürük salgısı normalde 1-1.5 litre arasındadır. Tükürük hayatımızda birçok alanı etkilemektedir. Salgılanan tükürük çiğnemenin yanı sıra damak tadınızı, koku algılamayı da etkileyebilir. Ağızda bakteri üremesine ve dişlerin çürümesinin önlenmesine yardımcı olur. Ayrıca ağızdaki ph düzeyinin dengelenmesini de sağlar. Tükürük salgısının yeterli miktarda olmaması ağzımızın tat alma yeteneğinde azalmaya neden olabilir. Tükürük salgısı ağız içinde enzimlerin daha iyi çalışmasını sağlar ve yutma güçlüğünü önler. Tükürük salgılaması sempatik ve parasempatik sinir sistemi tarafından kontrol edilmektedir.

Xerostomia hastalığının belirtileri şunlardır;

• Ağızda kuruluk hissi,
  • Dilde yanma hissi,
  • Yoğun ve lifli görünen tükürük,
  • Ağız içinde yara oluşması veya deri çatlaması,
  • Burunda ve boğazda kuruma,
  • Çatlak dudaklar,
  • Kötü nefes kokusu,
  • Yutma ve konuşmada zorluk yaşanması,
  • Sık susama,
  • Boğaz ağrısı,
  • Tat almada bozukluk,
  • Ağızda mantar enfeksiyonu gelişmesi,
  • Dişlerde plak oluşması, diş çürümesi, diş eti hastalıkları,
  • Protez kullanmada güçlük,
  • Özellikle kuru yiyecekleri yeme zorluğu.

Kullanılan ilaçlar ağız kurumasına ve tükürük salgısının azalmasına sebep olabilir. Depresyon ilaçları, antihistaminikler, yüksek tansiyon ilaçları, ishal gideren ilaçlar, kas gevşeticiler bunlardan bazılarıdır.

Kanser tedavisinde yapılan kemoterapi tedavisi için kullanılan bazı ilaçlar tükürük bezlerini etkileyerek tükürük salgısını azaltarak ağız kuruluğu problemine yol açabilir. Baş ve boyun bölgesine yönelik yapılan radyoterapi uygulamaları da tükürük bezlerini olumsuz şekilde etkileyerek tükürük salgısını azaltabilir.

Baş ve boyun bölgesinde sinir hasarlarına neden olan bir yaralanma veya ameliyat da ağız kuruluğuna neden olabilir. Bazı virus hastalıklarının da tükürük bezlerini etkilediği bilinmektedir.

Ağız kuruluğu önemli hastalıkların alarmını verebilir. Eğer ağzınızda kalıcı şekilde ağız kuruluğu oluştuğuna dair belirtiler fark ederseniz bir diş hekimine veya ilgili polikliniğe başvurmalısınız.

"Dental ünit nasıl çalışır?" başlıklı blog yazımıza gidebilir ya da Dental Blogumuzu ziyaret edebilirsiniz.