Gingivitis (Diş eti iltihabı) Nedir? | Metco Dental Blog
Gingivitis (Diş Eti İltihabı) Nedir?

Gingivitis (diş eti iltihabı), dişetinde iltihaplanma anlamına gelir. Dişetinizin etrafında tahrişe, kızarıklığa ve şişmeye (iltihaplanma) neden olan yaygın ve hafif bir diş eti hastalığıdır. Genellikle, dişlerde bir plak veya bakteri tabakası biriktiği için oluşur. Diş eti iltihabını ciddiye almak ve derhal tedavi etmek önemlidir. Diş eti iltihabı, periodontitis adı verilen çok daha ciddi diş eti hastalığına ve diş kaybına yol açabilir.

Gingivitisin en yaygın nedeni kötü ağız hijyenidir. Günde en az iki kez diş fırçalamak, günlük diş ipi kullanmak ve düzenli diş muayeneleri yaptırmak gibi iyi ağız sağlığı alışkanlıkları, diş eti iltihabını önlemeye yardımcı olur.

Gingivitis Türleri

Dişeti hastalıklarının iki ana kategorisi vardır:

Diş plağına bağlı diş eti hastalığı: Bu, plak, sistemik faktörler, ilaçlar veya yetersiz beslenmeden kaynaklanabilir.

Plak kaynaklı olmayan dişeti lezyonları: Bu, belirli bir bakteri, virüs veya mantardan kaynaklanabilir. Genetik faktörler, sistemik koşullar (alerjik reaksiyonlar ve belirli hastalıklar dahil), yaralar veya takma dişler gibi yabancı cisimlere verilen reaksiyonlardan da kaynaklanabilir. Bazen ise belirli bir neden yoktur.

Gingivitisin Semptomları Nelerdir?

Diş eti iltihabının belirtileri ve semptomları şu şekildedir:

• Şişmiş veya kabarık diş etleri
  • Koyu kırmızı diş etleri
  • Fırçalarken veya diş ipi kullandığınızda kolayca kanayan diş etleri
  • Ağız kokusu
  • Diş etlerinin çekilmesi
  • Hassas diş etleri

Risk Faktörleri

Diş eti iltihabı yaygındır ve herkeste görülebilir. Diş eti iltihabı riskinizi artırabilecek faktörler ise şu şekildedir:

• Kötü ağız bakımı alışkanlıkları
  • Sigara içmek
  • Yaşlılık
  • Kuru ağız
  • C vitamini eksikliği dahil kötü beslenme
  • Temizlenmesi zor olan çarpık dişler
  • Lösemi, HIV / AIDS veya kanser tedavisi gibi bağışıklığı azaltan durumlar
  • Epileptik nöbetler için fenitoin (Dilantin, Phenytek) ve anjin, yüksek tansiyon ve diğer durumlarda kullanılan bazı kalsiyum kanal blokerleri gibi belirli ilaçlar
  • Hamilelik, adet döngüsü veya doğum kontrol haplarının kullanımı ve hormonal değişiklikler
  • Genetik
  • Belirli viral ve fungal enfeksiyonlar gibi tıbbi durumlar

Komplikasyonlar

Tedavi edilmeyen Gingivitis (diş eti iltihabı), diş kaybına yol açabilen dişin altında yatan doku ve kemiğe yayılan diş eti hastalığına (periodontitis) ilerleyebilir.

Kronik diş eti iltihabının solunum hastalığı, diyabet, koroner arter hastalığı, felç ve romatoid artrit gibi bazı sistemik hastalıklarla ilişkili olduğu düşünülmektedir. Bazı araştırmalar, periodontitten sorumlu bakterilerin kan dolaşımınıza diş eti dokusu yoluyla girebileceğini, kalbinizi, akciğerlerinizi ve vücudunuzun diğer bölümlerini etkileyebileceğini göstermektedir. Ancak bu ihtimalleri doğrulamak için çok daha fazla çalışmaya ihtiyaç vardır.

Önleme

İyi ağız hijyeni en temel gerekliliktir. Dişlerinizi günde en az iki kez fırçalamak ve günde en az bir kez diş ipi kullanmak anlamına gelir. Daha da iyisi, her yemekten veya atıştırmadan sonra diş hekiminizin önerdiği şekilde dişlerinizi fırçalamaktır. Fırçalamadan önce diş ipi kullanmak, gevşemiş yiyecek parçacıklarını ve bakterileri temizlemenizi sağlar.

Gingivitisi önlemek için düzenli diş hekimi ziyaretlerinin yapılması gerekir. 6 veya 12 ayda bir temizlik için diş hekiminize gitmelisiniz. Ağız kuruluğu, belirli ilaçları alma veya sigara içme gibi periodontitis geliştirme şansınızı artıran risk faktörleriniz varsa, daha sık profesyonel temizliğe ihtiyacınız olabilir. Yıllık diş röntgeni, görsel diş muayenesinde görülmeyen hastalıkları tanımlamaya ve diş sağlığınızdaki değişiklikleri izlemenize yardımcı olabilir.

Gingivitis Tedavisi Nedir?

Dişeti hastalığının erken döneminde tedavi, dişler üzerindeki eklentilerin (plak ve diştaşı) uzaklaştırılması ve düzgün bir kök yüzeyinin sağlanmasını kapsar. Bu işlem dişetinde iltihaba neden olan bakteri ve irritanların uzaklaştırılmasını sağlar. Genellikle bu tedavi, dişetinin tekrar dişe adaptasyonu veya dişetinin büzülerek cebin elimine olması için yeterlidir. Dişeti hastalığının erken döneminde vakaların çoğunluğunda, diştaşı temizliği, plağın uzaklaştırılması ve düzgün bir kök yüzeyinin sağlanmasını takiben günlük etkin ağız bakımı başarılı bir tedavi için yeterlidir. Daha ilerlemiş vakalar cerrahi tedaviyi gerektirebilir. Fakat unutmamak gerekir ki; periodontal tedavi ile elde edilenlerin sürdürülmesi için hiçbir işlem kişinin günlük ağız bakımı işlemlerini etkin bir şekilde uygulamasından daha yararlı olamaz.

Akut Gingivitis Nedir?

Akut gingivitis, ağızda ülserlere, şişmeye ve ölü dokulara neden olan diş etlerinin ciddi bir enfeksiyondur. Akut gingivitise ağızdaki fazla bakteriler neden olur. En sık sigara içenlerde ve stres altındaki güçsüz hastalarda görülür.

Diş Eti İltihabı İle İleri Dişeti Hastalıkları Arasındaki Fark Nedir?

Diş eti iltihabı, diş eti hastalığının (periodontitis) “aşamalarıdır”. Diş eti iltihabı, iltihaplı, şişmiş, kanama ve kırmızı diş etleri ile kendini gösteren en erken diş eti hastalığı şeklidir. Diş eti iltihabı geri dönüşümlüdür, ancak tedavi edilmezse diş etlerinin dişlerden çekilerek dişlere ve destek kemiklerine zarar verebilecek enfeksiyonlara neden olan dişeti hastalıkları (periodontitis) denilen daha ileri aşamaya ilerleyebilir. Diş eti hastalıkları aslında diş kaybının önde gelen nedenidir.

Diş eti hastalıkları kalıcı hasara neden olabilir. Diş eti iltihabını erken fark etmek ve daha ciddi diş eti hastalığına ilerlemekten kaçınmak için sıkı bir ağız hijyeni rutini izleyin.

Diş beyazlatma lazer işlemi nasıl yapılır?” başlıklı blog yazımıza gidebilir ya da Dental Blogumuzu ziyaret edebilirsiniz.