Kanal Tedavisi Hakkında Tüm Merak Edilenler | Metco Dental
Kanal Tedavisi Hakkında Tüm Merak Edilenler | Metco Dental

A’dan Z’ye Kanal Tedavisi

Kanal tedavisine ihtiyacınız olduğu söylendiyse tedavi yönteminin doğru olup olmadığını nasıl anlarız? Aslında bunu anlamak için ihtiyacınız olan tüm sorulara cevap vermeye çalıştık. En başından başlayalım…

Kanal tedavisi nedir?

Kanal tedavisi kötü bir şekilde çürüyen veya enfekte olmuş bir dişi onarmak ve kurtarmak için kullanılan bir tedavi yöntemidir. Kanal tedavisi esnasında enfekte olmuş sinirler ve dişin içi temizlenir, ardından alan kapatılır.

Kanal tedavisini ne kadar bekletebilirim?

Kanal tedavisine ihtiyacınız olduğunu öğrenmenize rağmen tedaviyi geciktirirseniz, daha fazla basınç ve daha fazla şişme ile karşılaşırsınız. Ağzınızda kötü bir tat ve uyuşma belirebilir. Enfeksiyon, kalbiniz gibi daha hassas dokulara yayılabilir. Unutmayın, insanlar yüzlerce yıl önce diş enfeksiyonlarından ölürlerdi.

Kanal tedavisi mi İmplant mı?

Bu soru diş hekimleri için de oldukça zorlayıcıdır. Bu kararı vermek için, diş hekiminize kanal tedavisi başarısının öngörülebilirliği hakkında bir soru sormalısınız. Bu, sizin ve diş hekiminizin, benzersiz durumunuz için tüm seçenekleri düşündükten sonra, birlikte karar vermesi gereken bir şeydir. Eğer bir endodontistle konuşursanız kanal tedavisi yapmak isteyecektir. Oral cerrahla konuştuğunuzda da implant yapmak isteyecektir.

Kanal tedavisini kabul etmeden önce hekiminize hangi soruları sormanız gerekir?

Kök kanal kesinlikle gerekli midir?

Kanal tedavisi olmadan dişim iyileşebilir mi?

Pulpa neden ölmüş?

Seçeneklerim nelerdir?

Kanal tedavisi yapmazsam ne olur?

Kanal tedavisi yerine implant alternatifini mi değerlendirmeliyim?

Enfeksiyon diğer dişlere mi yoksa kemiğime mi yayılır?

Tedavi sonucu ne kadar öngörülebilir?

Ve belki de en önemlisi: Tedavi için bir uzman mı seçmeliyim, yoksa siz bir uzman kalitesinde tedaviyi tamamlayabilir misiniz?

Kanal tedavisi nasıl yapılır?

Endodontik tedavi bir ya da iki kez gerçekleştirilir ve endodontist ya da diş hekimi tarafından dişin üst kısmında küçük bir delik oluşturulur ve bir dizi ince eğe ile ölü ya da ölmekte olan posa çıkarılır. Kanallar doldurmaya izin verdikten sonra, tüm bakterilerin etkisiz kalmasını sağlamak için güçlü bir antibakteriyel solüsyon ile ıslatılır.

Bu antibakteriyel irrigasyonu takiben, kök kanalları küçük, steril kağıt konileri ile kurutulur ve daha sonra Gutta Percha adı verilen yumuşak kauçuk benzeri bir materyalle doldurulur.

Kök dolu dişin yönetimindeki son adım, kalıcı bir restorasyonun yerleştirilmesidir. Bazı durumlarda bu basit bir doldurma olabilir, ancak daha yaygın olarak bir kron veya karmaşık restorasyon gereklidir.

Kanal Tedavisi Ne Kadar Sürer?

Her bir dişin anatomisi birbirinden farklıdır, dolayısıyla her bir kanal tedavisi için aynı program uygulanamaz, haliyle tedavi için ne kadar zaman harcanacağına dair kesin bir bilgi verilemez. Günümüzde hem görüntüleme hem de tedavi anlamında gelişmiş cihazlar ve bunlara bağlı değişen yöntemler, dişlerin iç kısmının daha kolay temizlenmesini sağlıyor, böylece kanal tedavisi çoğu zaman tek bir ziyarette başarılı bir biçimde gerçekleştiriliyor.

Kanal tedavisi acı verir mi?

Kanal tedavisi tüm aşamalarda lokal anestezi kullanıldığı için tamamen ağrısızdır. Operasyon sonrasında genellikle bir ya da iki gün süren analjeziklerle kontrol edilebilen minimal bir rahatsızlık oluşur.

Kanal tedavisinin avantajları ve dezavantajları nelerdir?

Kanal tedavisinin en büyük avantajı ölü dişi korumak ve etrafındaki kemiği kaybetmemektir. Dezavantajları arasında da her tıbbi operasyon gibi, tedavinin %100 pozitif cevap vermemesi ve işlem esnasında hastanın birkaç saat ağını açık tutmak zorunda kalmasıdır.

Tedavi esnasında neler yaşarsınız?

Normal şartlarda acı çekmezsiniz. Bazen kanal tedavisi esnasında işler ters gider ancak bu da iyi bir durumdur! Diş hekiminiz dişin içine girdiğinde, bir kanalın başarı şansını değiştiren yeni bir veri/durum ile karşılaşırsa, daha az başarı şansı olan yeni tedavi süreci hakkında sizi bilgilendirir. İster prosedüre devam edin, ister durdurun, her iki durumda da dişin tedavi olma yüzdesi artacaktır.

Kanal Tedavisinde Başarı Kriterleri Nelerdir?

Endodontide başarının en önemli kriterlerinden biri kök kanal dolgusunun tam olarak yapılmasıdır. Bu kavram “kanal dolgusunun derecesi” olarak belirtilir. Kanal dolgusu eksik veya taşkın yapılmamalıdır.

Kanal tedavisinde başarıyı etkileyen başka faktörler de vardır. Bunlardan bir tanesi teşhis ve tedavi planındaki yapılan hatalardır. Bunu önlemek için başlangıç aşamasında radyolojik görüntüleme yapmak faydalıdır. Bazı diş yapıları anatomik olarak kanal tedavisine uygun olmayabilir.

Hangi durumlarda devam etmekte olan kanal tedavisi durdurulur?

• Bir alet dişin içinde kırılırsa,
  • İçine girilemeyecek ve doldurulamayacak bir kanal ile karşılaşılırsa (Eğer kanal kalsifikasyon nedeniyle müzakere edilemiyorsa ki bu aslında kendi kök kanalını yapmaya çalışan diştir, o zaman kanal uygun şekilde doldurulamaz demektir, dolayısıyla kök kanallı dişin prognozu düşer),
  • Diş açıldıktan sonra röntgende tespit edilemeyen bir kırığa rastlanırsa (Kırık, diş hekiminiz mükemmel bir kanal tedavisi yapsa bile bir dişin kötü bir prognoza sahip olmasına neden olur, çünkü kırılma çizgisinde sızıntı oluşabilir ve bu da kemik kaybına neden olabilir. Dişin etrafındaki kemiği kaybederseniz, dişin desteğini kaybedersiniz. Bu durumda hastalara durum şu şekilde anlatılabilir: Eğer zeminde çürüme varsa, mutfağı yeniden şekillendirmeyin! Bu durumda prosedürü iptal edin ve bir implant için randevu alın!)
  • Kavisli bir kök varsa (“Karmaşık kanal morfolojisi” olarak da adlandırılır. Kanallar bükülür ve dönüşür. Diş hekiminiz, kanalın ucuna ulaşabilirse tedaviye devam eder, Eğer karmaşık bir kök kanal anatomisi varsa süreç iptal edilir)

Kanal Tedavisi Seansları Arasında Ne Yenir?

Çoğu zaman, kanal tedavisi iki veya üç seansta tamamlanır. Bu randevular arasında, tedavi edilen dişin içine geçici bir dolgu malzemesi konur. Bu dolgular sert darbeleri tolere edecek şekilde tasarlanmamıştır, buraya uygulanacak kuvvet kırılmaya neden olabileceğinden bölgeye aşırı basınç uygulamamak önemlidir. Dolgunuzun zarar gördüğünü fark ederseniz, bakterilerin dişe girmemesi ve bölgenin yeniden enfekte olmaması için geçici dolgunun süratle tamir edilmesi veya değiştirilmesi önem arz eder.

Tüm bu hususlar göz önünde bulundurularak, kanal tedavisi seansları arasında tedavi gören bölgeyi gözeterek yemek yemek, çok sert gıdaları bu bölgedeki dişler ile çiğnememek olası kırılmaların önüne geçecektir.

Kanal Tedavisi Sonrası Yemek Yenir mi?

Kanal tedavisinden sonra, ağzınız genellikle hekiminizin kullandığı anesteziden dolayı hissizdir. Genellikle bu durum birkaç saat içinde normale dönecektir, ama bu zamana kadar, herhangi bir yerinize zarar vermemek adına ne yediğinize ve içtiğinize dikkat etmenizde fayda var.

Tahmin edebileceğiniz üzere olarak sıcak bir gıda tüketmemeniz, sert, çıtır çıtır ve yapışkan yiyeceklerden kaçınmanız ve ağzınızın tedavi edilen tarafıyla yiyecekleri çiğnememeniz önerilir. Gıdaların kaygan, yumuşak, serin veya ılık yiyeceklerden oluşması en ideal çözümdür!

Evde nelerle karşılaşabiliriz?

Dişiniz, diş hekiminiz tarafından kalıcı bir dolgu ile restore edilene kadar ısırıp çiğnememeniz gerekir. Kanal tedavisi görmüş bir diş kırılmaya eğilimlidir, bu yüzden en kısa sürede kalıcı dolgu tedavisini tamamlamanız gerekir.

Kanal tedavisinden sonra acı olur mu?

Biraz acı çekilmesi normaldir, ama operasyondan sonra ağrı veya acı hissetmiyorsanız şaşırmayın. Acı olmaması olağandışı bir durum değildir. Acınız varsa, genellikle operasyondan 17 ila 24 saat sonra başlar; ilk bir veya iki gece uyurken başın yukarıda tutulması önerilir. Gerektiği durumlarda, diş hekiminizin önerdiği ağrı kesici ilaçları kullanmanız yerinde olacaktır.

Unutmayın, 1991 yılından beri tüm Türkiye’ye diş sağlığı ile ilgili cihaz ve sarf malzemeleri temin edip, satış öncesi ve sonrası her süreçte destek veren Metco Dental, görüntüleme cihazları için de Dünya’nın Bir Numaralı markalarını beğeninize sunar. Özellikle  Hamamatsu markalı RVG cihazımız ve Morita markalı 3D görüntüleme cihazlarımız her türlü görüntüleme ihtiyacınızı garantili ve uygun bir şekilde çözer.

Danışmak istediğiniz tüm konularda; metco@metcodental.com adresine mail atabilir veya 0216 345 7424 numaralı telefonu arayarak bilgi alabilirsiniz.