Kanal Tedavisine Gitmeden Önce Bilmeniz Gerekenler I | Metco Dental
Kanal Tedavisine Gitmeden Önce Bilmeniz Gerekenler I | Metco Dental

Kanal Tedavisi Hakkında Akla Takılan Tüm Sorular

Kanal tedavisine ihtiyacınız olduğu söylendiyse tedavi yönteminin doğru olup olmadığını nasıl anlarız? Hangi soruları sormalıyız? Kanal tedavisi öncesinde hangi hususları bilmemiz önem arz eder?

Kanal tedavisi nedir?

Kanal tedavisi, ölü, ölmekte olan ya da iltihaplı bir diş pulpasını (halk arasında yaygın olarak 'sinir' olarak bilinir) tedavi etmek için kullanılan yöntemlerin genel adıdır. Eğer kanal tedavisine ihtiyacınız varsa, artık diş ömrünü uzatmak için çok geç demektir; zira dişinize enfekte olmuş ve ölmek üzeredir.

Neden ölü diş çekilmez? Diş çekildiği zaman ağzınızdaki boşluğu yeni bir yapay dişle doldurmak yani implant kullanmak zorunda kalırsınız. Bir implant yerine kanal tedavisinin tercih edilmesinin temel sebebi, eski dişinizi, ölmüş olsa bile tutmak ve kullanmaktır. Çünkü deforme bir dişi, doğru bir tedavi süreciyle yemek yemek, konuşmak gibi günlük rutin faaliyetlerinizde tekrar kullanabilirsiniz.

Ancak bununda bir bedeli vardır: kanal tedavisi görmüş diş daha kırılgandır. Dış ve iç etmenlere karşı dayanıklılığı diğer sağlam dişlere kıyasla daha düşüktür. Dolayısıyla kanal tedavisi gören diş mutlaka bir ikinci tedaviyi daha gerektirir: Kron tedavisi (Kaplama).

Böylece tedavi esnasında dişin içinde deforme olan dokuları sert bir kaplama ile koruma altına alır, dişin yapısal bütünlüğünü korur ve kırılmasını engellersiniz.

Kanal tedavisinin avantajları ve dezavantajları nelerdir?

Kanal tedavisinin en büyük avantajı ölü dişi korumak ve etrafındaki kemiği kaybetmemektir. Dezavantajları arasında da her tıbbi operasyon gibi, tedavinin %100 pozitif cevap vermemesi ve işlem esnasında hastanın birkaç saat ağını açık tutmak zorunda kalmasıdır.

Kanal tedavisi nasıl yapılır?

Süreç esnasında diş hekiminiz, iltihaplı veya enfekte olmuş posaları çıkarır, dikkatli bir şekilde dişin iç kısmını temizler, şekillendirir ve daha sonra boşluğu doldurup kapatır. Ardından kron tedavisi için bir kere daha diş hekiminizi ziyaret etmeniz gerekir.

Kanal tedavisini kabul etmeden önce hekiminize hangi soruları sormanız gerekir?

• Kök kanal kesinlikle gerekli midir?
  • Kanal tedavisi olmadan dişim iyileşebilir mi?
  • Pulpa neden ölmüş?
  • Seçeneklerim nelerdir?
  • Kanal tedavisi yapmazsam ne olur?
  • Kanal tedavisi yerine implant alternatifini mi değerlendirmeliyim?
  • Enfeksiyon diğer dişlere mi yoksa kemiğime mi yayılır?
  • Tedavi sonucu ne kadar öngörülebilir?
  • Ve belki de en önemlisi: Tedavi için bir uzman mı seçmeliyim, yoksa siz bir uzman kalitesinde tedaviyi tamamlayabilir misiniz?

Diş hekimi kanal tedavisine nasıl karar verir?

Kök kanalına ihtiyacınız olup olmadığının teşhis edilebilmesi için, diş hekiminizin diş içindeki pulpanın ölüp ölmediğini ya da pulpanın düzelip düzelemeyeceğini net bir biçimde tespit etmesi gerekir. Dolayısıyla deneyimli bir diş hekimin doğru kararı vermesi daha olasıdır.

Diş hekimi kanal tedavisi için hangi verileri değerlendirir?

Geçmek bilmeyen ağrı: Diş hekiminiz, dişinizin sıcak ve soğuğa karşı nasıl tepki verdiğini size soracaktır. Soğuk su içtiğinizde dişiniz hassaslaşır mı? Acı ne kadar sürer? Ağrı kalıcı değilse dişinizin içindeki pulpa sıcak ve soğuktan kurtulabilecek kadar canlı olabilir, bu da dokunun potansiyel olarak iyileşebileceğini gösterir. Dişinizdeki hassasiyet soğuk su içtikten bir sonraki saat ya da daha fazla devam ediyorsa, “kalıcı” bir ağrınız var demektir. Bu da dişinizin iyileşmediği ve sinirin muhtemelen ölü olduğu anlamına gelir.

Durumsal ağrı: Yattığınızda, ayağa kalktığınızda ya da koştuğunuzda ağrınız artıyor mu? Bu durum bir apsenin ve muhtemelen ölü bir dişin işareti olabilir.

Spontan (kendiliğinden gelen) ağrı: Acı, sıcak veya soğuk bir içecek gibi bir uyaran tarafından ortaya çıkarsa, pulpitisin tersine çevrilebilir olması mümkündür; ama eğer hiçbir şey yapmadan otururken, bir acı dalgası ile karşılaşıyorsanız, bu muhtemelen bir ölü diştir.

Diş etinde fistül: Fistül diş etinizde küçük beyaz, sarı veya kırmızı sivilce görünümlü bir şeydir. Diş hekiminize sorarsanız kendisi bunun bir enfeksiyon olduğunu söyleyecektir zira bu durum dışarı çıkmaya çalışan irin, kan ve bulaşıcı materyaller olduğunu gösterir ve vücut onu tahliye etmeye çalışmaktadır. Ancak buradaki en önemli sorun fistül her zaman enfekte olan dişin yanında belirmez. Dolayısıyla fistül diş hekimini doğru dişin tespit edilmesi anlamında şaşırtabilir.

Apse: Tipik bir apse röntgende kolaylıkla tespit edilir. Apse röntgende, çene kemiğindeki karanlık bir nokta olarak görülen bir deliktir, çünkü kemik o bölgede büyümek istememektedir. Kemik, bir enfeksiyon etrafındaki bölgede büyümeyecek ve bir enfeksiyon tipik olarak kökün ucundan gelecektir; bu da her şeyin dişin içindeki ölü dokudan dışarı fırladığı yerdir.

Yansıyan ağrı: Vücudun herhangi bir bölgesinde meydana gelen rahatsızlığın, o bölge dışındaki bir yerde ağrı olarak hissedilmesine yansıyan ağrı denir. Ağrı sadece dişinizde değil, aynı zamanda çene, kulak veya etrafındaki dişler gibi vücudun başka bir kısmına da atıfta bulunuyorsa, bu durum bir apsenizin olduğu anlamına gelebilir.

Kanal tedavisi mi implant mı, kanal tedavisini ne kadar bekletebilirim, kanal tedavisi kaç seans sürer gibi soruların cevabını öğrenmek için kanal tedavisi yazı setimizin 2. bölümünü okuyabilir ya da kanal tedavisinden sonraki acı ve ağrılar, akabindeki dolgu süreci, kontrol sıklıkları gibi hususlar hakkında bilgi almak için kanal tedavisi yazı setimizin 3. bölümünü inceleyebilirsiniz.

Unutmayın, 1991 yılından beri tüm Türkiye’ye diş sağlığı ile ilgili cihaz ve sarf malzemeleri temin edip, satış öncesi ve sonrası her süreçte destek veren Metco Dental, kanal tedavisi cihaz ve malzemeleri için de Dünya’nın Bir Numaralı markalarını beğeninize sunar. Özellikle Morita markalı ürünlerimiz her türlü endodonti ihtiyacınızı garantili ve uygun bir şekilde çözer.

Danışmak istediğiniz tüm konularda; metco@metcodental.com adresine mail atabilir veya 0216 345 7424 numaralı telefonu arayarak bilgi alabilirsiniz.