Diş Çürüğü Nedir? Nasıl Tedavi Edilir? | Metco Dental Blog
Diş Çürüğü Nedir? Nasıl Tedavi Edilir?

Diş çürükleri ağızda bakteri olarak başlar. Bu bakteriler gıdalar ile birleşir ve temizlik aşaması sağlanmazsa diş minesi yüksek bir ihtimal ile zarar görür. Bu da çürük oluşumunu hızlandırır.
Dişler, ağız boşluğunda yer alan ve sindirime yardımcı olan kemiklerdir. Diş ve diş eti sağlığının korunabilmesi, diş çürüklerinin ve diş eti hastalıklarının önlenmesi için düzenli ağız bakımı gerekir. Ağız bakımının yetersiz olduğu durumlarda ağızda ve diş yüzeylerinde bakteri plakları oluşur. Bu dişlerde asidik ortam oluşturarak diş minesinin aşınmasına ve dentin tabakasının zarar görmesine neden olur. Dentinde bu hasara bağlı olarak kavite adı verilen boşluklar oluşur ve bunlar da diş çürüğü olarak adlandırılır.

Diş çürükleri, dişlerin sert yüzeylerinde bulunan küçük açıklıklara veya boşluklara dönüşmüş kalıcı hasarlardır. Bu hasara neden olan asidik ortam, ağızdaki bakterilerin şeker içeren besin artıklarından asit üretmesinden kaynaklı olarak oluşur. Bu nedenle şekerli ve asitli besinlerin sık sık tüketilmesi diş çürüklerinin oluşma olasılığını yükseltir.

Diş Çürüğü Çeşitleri Nelerdir?

Diş çürükleri dentin çürüğü ve mine çürüğü olarak ikiye ayrılır. Mine çürüklerinde bakterilerin oluşturduğu hasar yalnızca dişin en dış katmanı olan mine tabakasındadır ve dentinde hasar söz konusu değildir. Dentin çürüğü ise dişin diğer iç katmanlarına ulaşan çürüklerdir. Dentin çürükleri, çürümenin dişin hangi yüzeyinde gerçekleştiğine göre çeşitli alt gruplara ayrılır.

Diş Çürüklerinin Tedavisi Nasıl Yapılır?

Diş çürüğü başlangıcı, tespit edilen hastalarda çürüğün çok erken bir evrede olması halinde florür tedavisi ile diş minesi onarılabilir. Bunun mümkün olmadığı durumlarda diş çürükleri tedavisi için en sık tercih edilen yöntem diş dolgularıdır. Oldukça kısa süren bir işlem olan dolgularda dişin çürüyen kısmı tamamen kazınarak dolgu malzemesi ile doldurulur. Daha şiddetli dolgularda diş çürükleri temizleme işleminin yapılmasının ardından kalan kısma taç veya diş kronu adı verilen malzeme yerleştirilerek tedavi edilir. Diş kronları porselen veya çelik olabilir. Çürüklerin derinleşerek sinirlere ulaşması halinde kanal tedavisi uygulanır.

Kanal tedavisinde dişte bir kanal açılır ve dişin çürümüş kısımları ile birlikte sinirler ve kan damarları çıkartılır. Enfeksiyon söz konusu ise buna yönelik müdahaleler yapılır ve ardından kalan boşluk dolgu malzemesi ile doldurulur. Çürüğün durumuna göre kanal tedavisi uygulanan dişin üzerine diş kronu da yerleştirilebilir. Tamamen çürümüş dişler için ise tek çözüm yolu dişin çekilmesi ve yerine protez yerleştirilmesidir.

Diş anatomisini nedir?” başlıklı blog yazımıza gidebilir ya da Dental Blogumuzu ziyaret edebilirsiniz.