Diş Anatomisi Nedir? | Metco Dental Blog
Diş Anatomisi Nedir?

Diş öncelikle diş kronu (diş tacı) ve diş kökü olmak üzere 2 bölümden oluşur. Dişin ağızda görünen kısmı diş kronudur. Dişin görünmeyen diş eti ve çene kemiğindeki bölümü ise diş köküdür. Dişin iç yapısı ise farklı tabakalardan oluşmaktadır. Bunlar; mine, dentin, pulpa ve sementtir. Bu tabakaların özelliklerini ve yapılarını gelin birlikte tanıyalım:

Mine

Diş minesi insan vücudundaki en sert maddedir. Diş minesi, dişin görünen kısmı olan kronu saran koruyucu bir bariyerdir. Çürüğe neden olan bakterilere karşı dirençlidir. Mine Kalsiyum fosfat dahil güçlü minerallerden oluşur.

• Mineral bileşimi nedeniyle diş minesi yarı saydamdır.
  • Diş minesi sinir içermez. Sinir hücreleri olmadığı için de duyarlı değildir.
  • Diş mineleri ağız içini koruyucu özellikler gösterir.
  • Dişlerimiz gün içinde birçok gıda ve dış etkenlere maruz kalır.
  • Diş minesi ise bu etkenlere karşı dişi koruyarak zararlı etkenlerin iç tabakalara ulaşmasını engeller.
  • Mine sert yapıda olmasına rağmen dış etkenlerden zarar görebilir.

Dentin

Canlı hücresel madde ve dokudan yapılmış olan dentin, diş yapısının çoğunluğunu oluşturan yapıdır.
Dentin, minenin altındaki tabakadır. Yapısı mineden daha yumuşaktır. Fakat kemikten daha sert bir yapıya sahiptir ve dişlere rengini veren yapı da dentindir. Diş özünün dış çevresi dentin yapıcı hücrelerle kuşatılmıştır. Bu hücreler, çürük ve diğer zararlı etkenlere karşı, dişi koruyan kale muhafızlarına benzer. Herhangi bir nedenle oluşan çürüğe karşı dentin yapıcı hücreler üstün gelirlerse bu hücreler diş özü kalesini dentinle sıvarlar; tam tersi yenik düşerse diş özü açılır ve iltihaplanma gerçekleşir. Yetişkin bir insan dişinin %75'ini dentin oluşturur. Kemikle aynı yoğunluğa sahip olmasına rağmen ısıya ve dokunmaya duyarlıdır. Dişin asıl kitlesini dentin tabakası oluşturur. Dentin, taç kısmında mine; kök kısmında da sement ile örtülüdür. Dentin canlı bir yapıdır ve %70'i mineral tuzlardan; %20si organik maddeden ve %10'u da sudan oluşur. Dentin yapısı çok sayıda kanalcık içerir. Bu kanalcıkların içi diş özü sınırındaki dentin yapıcı hücrelerin uzantıları olan iplikçiklerle doludur. Diş, dolgu veya kaplama yapılmak için kesilir veya küçültülürse bu kanalcıklar açığa çıkar ve o zaman soğuk, sıcak, tatlı ve ekşiden ağrı duyulabilir.

Pulpa (Dişin Özü)

Yapısında sıvı bulunur. Dişin orta kısmına ve burada bulunan yumuşak dokuya verilen addır. Kökün ucuna kadar devam eder. Bu kısımda kan damarları yer alır ve bu damarlar sayesinde diş enfeksiyondan korunur ve daima aktif halde kalır. Aynı zamanda pulpada aşırı duyarlı sinir hücreleri bulunur ve bu hücreler sayesinde sıcak, soğuk ve basınç gibi duyular hissedilir. “Pulpa” adı da verilen diş özü, dentin tarafından oluşturulan bir odacık içinde yerleşen kılcal atar ve toplar damarlar; duyu sinirleri ve bütün bu yapıları koruyan bir destek dokusundan oluşur.

Sement

Diş köklerini saran ve mineye benzeyen fakat daha yumuşak olan bir kaplamadır. Sement, dişi çene kemiğine bağlayan liflere tutunarak kök direncine yardımcı olur. Kökün etrafını kaplayan kemiksi bir tabakadır, çok incedir. Diş kökünün çene kemiğine tutunmasını sağlar. Sementin %65'i inorganik maddedir.

Ağız kokusu (Halitoz) nedir, nasıl önlenir?” başlıklı blog yazımıza gidebilir ya da Dental Blogumuzu ziyaret edebilirsiniz.