Dental Fobi Nedir? -
Dental Fobi Nedir?

Dental fobi için kullanılan birçok terim vardır. Bunlar, dental korku, dental kaygı, diş hekimi fobisi, odontofobi veya dentofobi olarak bilinir. Hepsi aynı anlama gelir: herhangi bir diş bakımı prosedürü için diş hekimine gitme korkusu. Çoğu durumda, dentofobi yaşayan insanlar bunu diş hekiminde geçirdikleri travmatik deneyimler nedeniyle yaparlar. Bu deneyimler, zor ve ağrılı prosedürlerden kaynaklanan komplikasyonları içerebilir. Korku, bir diş hekimi ile kötü bir etkileşimden ve diş hekiminin tutumunun algılanış biçiminden de kaynaklanabilir. Bir kişi bir diş hekiminden umursamaz veya soğuk bir şekilde tedavi görürse, deneyim artan bir korkuya neden olabilir.

İnsanlar yaşamları boyunca mutlaka çok az sayıda olsa da diş hekimine gitmek zorunda kalabilir. Ancak genellikle insanların birçoğunda diş hekimi korkusu vardır. Bunun çok daha üst düzeyde olması dental fobi olarak adlandırılır. Dental fobinin en büyük dezavantajı korku sebebiyle olması gereken zorunlu tedaviyi ertelemek ve dolayısı ile tedavinin daha uzun sürmesine hatta bazı durumlarda ciddi anlamda diş kayıplarına sebep olmasıdır. Genellikle acı ve ağrı hissedeceğim korkusu insanlarda travmatik sorunlara neden olmaktadır. Genellikle bu önyargı, insanların birçoğunda bulunmaktadır. Hastalarda yoğun olarak ağrıyı hissedeceğim duygusu talihsiz bir diş tedavisi sırasında yaşadığı acı, önceki yıllarda tam anlamı ile anestezinin etkili olmaması ve hasta tedavi olurken şiddetli ağrı hissetmesi gibi durumlar dental fobiyi oluşturan önemli nedenlerden bazılarıdır. Bu konuda olumsuz yorumlar duyup bunu travma haline getiren ve önyargıları ile davranan insanlar da gelişir. Genellikle çocuk yaşta veya erişkinlikte yaşanan, diş hekimi ile ilgili herhangi bir travmatik durum dental fobiyi oluşturmaktadır.

Dental Fobisi Olan Bireylerde Neler Gözlemlenir?

Diş hekimine gelmeden önce veya bekleme salonunda ellerde aşırı titremeler ya da terlemeler görülebilir. Buna bağlı olarak stres ve korku üst düzeye çıkar. Diş hekimine gelmeden önceki gece uyku uyumada zorluk çekilebilir. Diş hekimine gitmemek için türlü bahaneler uydurmak ve mümkün olduğu kadar diş hekimi randevusunu erteleme çabası içinde olunabilir. Tedavi sırasında nefes almada zorluk, hekimin kolunu tutarak tedaviyi zor durumda bırakacak davranışlarda bulunmak, aşırı terleme ve gözleri sıkı sıkı kapama görülebilir.

"Ayrık diş nedir? Diastema nedir?"  başlıklı blog yazımıza gidebilir ya da Dental Blogumuzu ziyaret edebilirsiniz.