Yoğun Tükürük-Hipersalivasyon Neden Olur? | Metco
Yoğun Tükürük – Hipersalivasyon Neden Olur?

Hipersalivasyon olarak da adlandırılan yoğun tükürük durumunda tükürük bezleriniz normalden daha fazla tükürük üretir. Fazla tükürük birikmeye başlarsa, tükürük istemeden ağzınızdan damlamaya başlayabilir.

Daha büyük çocuklarda ve yetişkinlerde, salya akması altta yatan bir durumun işareti de olabilir.

Hipersalivasyon, altta yatan nedene bağlı olarak geçici veya kronik olabilir. Örneğin, bir enfeksiyonla uğraşıyorsanız, ağzınız bakterileri dışarı atmak için daha fazla tükürük üretebilir. Hipersalivasyon, genellikle, enfeksiyon başarılı bir şekilde tedavi edildikten sonra durur.

Sürekli hipersalivasyon (siyalore) genellikle kas kontrolünü etkileyen altta yatan bir durumla ilgili olmaktadır. Bu, tanıdan önceki bir işaret veya daha sonra gelişen bir semptom olabilir.

Hipersalivasyon Sebepleri

Geçici hipersalivasyon genellikle şunlardan kaynaklanır:

• Boşluklar
  • Enfeksiyon
  • Gastroözofageal reflü
  • Gebelik
  • Bazı sakinleştiriciler ve antikonvülsan ilaçlar
  • Cıva gibi toksinlere maruz kalma

Yukarıdaki durumlarda, hipersalivasyon tipik olarak altta yatan durumu tedavi ettikten sonra kaybolur.

Sürekli hipersalivasyona genellikle kas kontrolünü etkileyen kronik sağlık koşulları neden olur. Kas kontrolünüz bozulduğunda, yutma yeteneğinizi etkileyerek tükürük birikmesine neden olabilir. Bu, şunlardan kaynaklanabilir:

• Maloklüzyon
  • Genişlemiş dil
  • Zihinsel engel
  • Serebral palsi
  • Yüz siniri felci
  • Parkinson hastalığı
  • Amyotrofik lateral skleroz (ALS)
  • Felç

Nasıl Teşhis Edilir?

Doktorunuz semptomlarınızı tartıştıktan sonra hipersalivasyonu teşhis edebilir. Altta yatan nedeni belirlemek için test gerekebilir.

Tıbbi geçmişinizi gözden geçirdikten sonra doktorunuz diğer semptomları aramak için ağzınızın içini inceleyebilir. Bunlar şunları içerir:

• Şişme
  • Kanama
  • İltihap
  • Kötü koku

Halihazırda size kronik bir durum teşhisi konduysa, doktorunuz siyalorenizin ne kadar şiddetli olduğunu değerlendirmek için bir ölçek sistemi kullanabilir. Bu, doktorunuzun hangi tedavi seçeneklerinin sizin için doğru olduğunu belirlemesine yardımcı olabilir.

Hangi Tedavi Seçenekleri Mevcuttur?

Tedavi planınız altta yatan nedene bağlı olarak değişecektir. Ev ilaçları geçici durumlar için faydalı olsa da kronik hipersalivasyon genellikle daha gelişmiş müdahaleleri gerektirir.

Doktorunuz belirtilerinizin temelinde bir çürük veya enfeksiyon olduğundan şüpheleniyorsa, sizi bir diş hekimine sevk edebilir. Diş hekiminiz size uygun diş ve ağız hijyeni hakkında bilgi verebilir.

Örneğin, düzenli fırçalama, salya akmasına neden olabilen diş eti iltihabını ve ağız tahrişini azaltmaya yardımcı olabilir. Fırçalamanın da ağız üzerinde kuruma etkisi olabilir. Ek etkiler için alkol bazlı bir gargara ile takip etmeyi de faydalı bulabilirsiniz.

Şiddetli vakalarda, bu durum büyük tükürük bezlerinde ameliyatla tedavi edilebilir. Doktorunuz, tükürüğün kolayca yutulabileceği ağzın arka tarafında salınması için bezlerin tamamen çıkarılmasını veya yerinin değiştirilmesini önerebilir.

Daha sağlıklı dişler ve ağız sağlığı için düzenli muayenelerinizi aksatmamanızı öneriyoruz.