Diş Apsesi: Nedenleri, Belirtileri ve Tedavileri | Metco Dental
Diş Apsesi: Nedenleri, Belirtileri ve Tedavileri | Metco Dental

Diş Apsesi Hakkında Bilmeniz Gerekenler

Diş apsesi diş etlerinde ve/veya köklerindeki irin birikmesi olup çoğu hasta için ciddi bir rahatsızlık ve ağrıya neden olur. Apseye, cilt yüzeyinin altındaki bakteriyel bir enfeksiyon neden olur. Görünümü sivilceyi andıran diş apsesi periapikal ve  periodontal olmak üzere ikiye ayrılır.

Periapikal apse (diş üzerinde apse): Bu apse bir diş kökünün ucunda meydana gelir ve genellikle tedavi edilmeyen diş boşluklarından, yaralı veya kırık bir dişten, bazen de önceki tedavi sürecinden kaynaklanır.

Periodontal apse (diş etlerinde apse): Bu apse,   tedavi edilmemiş boşlukların, yaralanmaların veya önceki tedavi çalışmalarının sonucu değildir. Periodontal apseli bir diş, kaviteler  veya hasarlar olmaksızın canlı ve sağlıklıdır. Diş eti ve diş arasında yiyecek sıkıştığında bu durum diş etinin altında ve kemikte bakteri birikmesine yol açabilir. Sonucunda da periodontal apse meydana gelir.

Diş Apsesinin Belirtileri Nelerdir?

Diş apseleri diş eti veya diş enfeksiyonunun semptomudur. Diş apsesi belirtileri çoğu hasta için oldukça belirgin ve benzerdir. Bazı akut apselerin ağrısız olabileceğini, ancak diş etleri ve yanakların şişmesine yol açabileceğini de aklınızda bulundurmanızda fayda var. Bununla birlikte Apse, kanal tedavisi yapılmış bir diş üzerinde meydana gelirse, sinir öldüğü için herhangi bir ağrı yaratmayabilir. Peki, sık karşılaşılan diş apsesi belirtileri nelerdir?

• Aşırı, keskin veya zonklayıcı ağrı.
  • Etkilenen bölgeye basınç veya ısı uygulandığında artan ağrı.
  • Aşırı durumlarda, şişmiş lenf bezleri ve yüz şişmesi.
  • Ağız kokusu.
  • Ateş.
  • Trismus (hasta ağzını açmakta zorluk çekiyorsa).
  • Uykusuzluk.
  • Genel rahatsızlık ve sıkıntılar

Diş Apsesi Neden Oluşur?

Günümüzde bir diş apsesinin nedenleri hakkında çok net bir bilgiye sahibiz: Apselerin diş kökleri, diş etleri ve/veya dişlerde bakteriyel bir enfeksiyonu olduğunu biliyoruz. Yazının başında da belirtildiği üzere enfeksiyonun yerine göre apse oluşumu farklılık gösterir.

Örneğin periapikal bir apsede bakteriler dişlere oyukların içlerindeki küçük deliklerden ulaşır. Bir periodontal abse plak içinde bulunan bakterilerin diş etini kontamine etmesinden kaynaklanır. Hastanın diş etleri iltihaplanır. Bu da periodontal ligamanın (diş kökünü çevreleyen doku) ve diş tabanının ayrılmasına yol açar. Bir periodontal cep küçük bir çatlaktır, periodontal ligament kökünden ayrıldığında oluşur. Bu küçük boşluk kolayca kirlenir. Bakteriler periodontal boşlukta büyümeye devam ettikçe periodontal apse oluşur.

Diş Apsesi Tedavi Edilebilir mi?

Diş apsesi bir diş hekimi tarafından kolayca teşhis edilir. Apse tespit edildiği zaman yapılan ilk işlem diş hekiminizin apseyi boşaltması ve enfeksiyondan kurtulmasıdır. Diş tedavilerinden önce enfeksiyonu iyileştirmek için antibiyotik reçete edilir. Ardından kanal tedavisi, implant veya köprü uygulaması gibi seçeneklerden uygun olanı üzerinden ilerlenir.

Bir diş apsesinin tedavi edilmeden bırakılması, diş sağlığının ötesine uzanan ciddi komplikasyonlara yol açabilir. İrin sızarak hayati organlara ulaşabilir. Tedavi edilmeyen bir oral apse kimi zaman aşağıdaki gibi ciddi sonuçlara sebebiyet verebilir:

• Beyin hasarı
  • Kalp hasarı
  • Sinüs problemleri
  • Çene kemiği hasarı
  • Koma

Bir diş apsesi, ağzınızdaki bir sorunun en erken uyarı işaretlerinden biridir. Ağzınızın içinde apse olduğunu düşünüyorsanız, lütfen en kısa zamanda diş hekiminize başvurun.

Unutmayın, 1991 yılından beri tüm Türkiye’ye diş sağlığı ile ilgili cihaz ve sarf malzemeleri temin edip, satış öncesi ve sonrası her süreçte destek veren Metco Dental, röntgen cihazları için de Dünya’nın Bir Numaralı markalarını beğeninize sunar. Özellikle Morita markalı ürünlerimiz her türlü endodonti ihtiyacınızı garantili ve uygun bir şekilde çözer.

Danışmak istediğiniz tüm konularda; metco@metcodental.com adresine mail atabilir veya 0216 345 7424 numaralı telefonu arayarak bilgi alabilirsiniz.