Ağız Uçuğu Nedir? Belirtileri Nelerdir? | Metco Dental Blog
Ağız Uçuğu Nedir?

Uçuk, herpes simpleks virüsüne bağlı olarak ortaya çıkar. Dudak, ağız veya diş etinde yaralar ile beliren bir mikrobik enfeksiyondur. Tıp literatüründe ağız uçuğu oral herpes ya da herpes labialis olarak da isimlendirilir. Uçuk yaraları genellikle dudak ve çevresinde kümeler halinde yerleşmiş içi sıvı dolu ağrılı kabarcıklar şekilde ortaya çıkar. Bununla birlikte dil de dahil olmak üzere cilt üzerinde herhangi bir yerde de ortaya çıkabilirler. Uçuğa neden olan virüs alındıktan sonra ömür boyu vücutta kalır. Kesin bir tedavisi yoktur ve tekrar tekrar ortaya çıkabilir. Virüsün en bulaşıcı hali bir yaranın mevcut olduğu dönemdir. Fakat herhangi bir belirti olmasa bile virüs başkalarına bulaştırılabilir.

Peki, ağız uçuğu belirtileri nelerdir?

Uçuk çıkmadan hemen önce görülen uyarı işaretleri şunlar olabilir:

• Dudak veya etrafındaki deride kaşınma,
  • Yanma, ağrı,
  • Karıncalanma,

Kabarcıklar görünmeden önce ise şu şikâyetler görülebilir;

• Boğaz ağrısı
  • Ateş,
  • Yorgunluk,
  • Kas ağrıları,
  • Baş ağrısı,
  • Boyun lenf bezlerinde şişlik,
  • Yutma sırasında ağrı,
  • Sinirlilik.

Ağız uçuğuna bağlı içi sıvı dolu kabarcıklar veya kızarıklık; dudaklar, diş etleri, ağız içi veya boğazda görülebilir. Kabarcıklar kümeler halinde aniden ortaya çıkar. Bu kabarcıklar kısa bir süre sonra patlar ve açık yaraya dönüşür. Yara, kırmızı bir taban üzerinde küçük, sığ, gri yaralar şekilde görülür. Birkaç gün sonra kabuklanmaya başlar. Daha kuru ve sarı görünür. Ağız içi yaralar ise ağrılıdır ve ağrı başlangıçta en şiddetli halindedir. Ağrı nedeniyle yeme ve içme zorlaşır.

Yaralar dudaklarda, diş etlerinde, dilin ön kısmında, yanaklarda, boğazda ve ağzın çatısında oluşabilir.

Diş etleri hafifçe şişmiş ve kırmızı olabilir ve diş etlerinde kanama görülebilir.

Boyun lenf bezleri şiş ve ağrılı hale gelebilir.

Herpes virüsü 20’li yaşlardaki gençlerde boğaz ve bademcikler üzerinde sığ yaralara ve grimsi bir kaplamaya neden olabilir.

Ağız uçuğu problemini tetikleyen faktörler ise şu şekilde sıralanabilir;

• Adet dönemleri veya hormonal değişiklikler,
  • Güneşe fazla miktarda maruz kalmak,
  • Vücut ısısının yükselmesine bağlı ateş,
  • Stres,
  • Enfeksiyonlar,
  • Dudakta tahriş ve kurulu

"Ağız kuruluğu, Xerostomia nedir?" başlıklı blog yazımıza gidebilir ya da Dental Blogumuzu ziyaret edebilirsiniz.